Vragen en antwoorden dorpskernvernieuwing Kwerps - infovergadering 21 december 2023
Op donderdag 21 december 2023 was er een infovergadering over de dorpskernvernieuwing van Kwerps. Hieronder vind je een overzicht van alle vragen en antwoorden die na afloop van de presentatie werden gesteld.
Vraag: Wat gebeurt er tijdens de werken met de bareel van de schoolstraat op de Kwerpsebaan?
Antwoord: De bareel zal tijdens fase 2 tijdelijk opengezet worden. Er is een gesprek gaande met de directie van de school over hoe we dit verder zullen aanpakken. De bussen van De Lijn zullen ook langs daar rijden. Aangezien er meer drukte verwacht wordt, willen we iedereen op tijd informeren.
Vraag: Een vraag over timing en bereikbaarheid: momenteel zijn er ook werken in de Kerselarenstraat. Aangezien dit project in februari start… gaan de werken in de Kouterstraat dan klaar zijn?
Antwoord: De werken in de Kouterstraat gaan niet afgerond zijn omdat het kruispunt pas vanaf maart geasfalteerd mag worden door de winterperiode. Maar er werd zo over de timing nagedacht dat er sowieso geen conflict is als er gewerkt wordt aan enerzijds het kruispunt Kouterstraat-Kerselarenstraat en anderzijds het kruispunt Kouterstraat-Kwerpsebaan.
Aangezien we meer verkeer door de Zavelstraat verwachten, wordt er een trajectcontrole van 30 km/u ingelegd.
Vraag: Mag er dan nog geparkeerd worden in de Zavelstraat?
Antwoord: Er wordt over nagedacht om een parkeerverbod in te stellen. Daarbij: door trajectcontrole heb je geen wegversmallingen meer nodig en kunnen deze mogelijk weggenomen worden. De trajectcontrole zal voor één jaar ingericht worden.
Vraag: Hoe zien jullie de doorstroming richting Olmenhoek?
Antwoord: In fase 2 zal de omleiding via de N2 (Leuvensesteenweg) verlopen.
Vraag: De omleiding via de Zavelstraat zou voor inwoners van Erps-Kwerps zijn. Hoe bepaal je dan het onderscheid tussen inwoners van Erps-Kwerps en anderen?
Antwoord: De Zavelstraat is hier geen ‘kleine’ straat en wordt een verbinding naar Nederokkerzeel, terwijl normaal ook de Kouterstraat een verbinding vormt naar Nederokkerzeel.
Men kan onmogelijk het sluipverkeer gaan benoemen. Door de trajectcontrole in te voeren willen we het sluiperverkeer ontmoedigen. Daarom willen we dit langer dan zes maanden doen. We willen dit tijdens en na de werken doen. Daarom hebben we ervoor gekozen om dit een jaar te laten lopen.
Vraag: Dan sluipt er bij mij de schrik in dat iedereen langs de Kouterstraat zal rijden. Daar is geen flitspaal of geen trajectcontrole.
Antwoord: We volgen dit zeker op. Er is een systeem om de wisselingen op te volgen, zowel op het aantal voertuigen als de snelheid. Tijdens fase 2 is trajectcontrole noodzakelijk.
We willen de trajectcontrole daarna nog verder blijven testen om het effect van te kunnen aanduiden. Er gaat een invloed zijn op de Kouterstraat, maar we willen graag de evaluatie afwachten.
Vraag: Waarom wordt de Vilvoordsebaan niet opengezet? Uiteindelijk is dat een ideale straat om de doorsteek te maken tijdens de omleiding.
Antwoord: We kunnen dit zeker bekijken, maar we willen de schoolomgeving zo veilig mogelijk houden. Bij aanvang van de werken gaan we na het overleg met de school de meest veilige optie voor de schoolgaande jeugd invoeren.
Ten tijde van het project aan de Nederokkerzeelsesteenweg werd daar niet voor gekozen. Dat was een zeer lang rioleringsproject van lange termijn. Maar de veiligheid van de school kon nog steeds verzekerd worden. Bij de vernieuwing van de dorpskern gaat het over bovenbouw.
Deze asfaltering is veel minder lang en bovendien zijn er nog enkele vakantieperiodes. In overleg met de school (De Klimop) zal bekeken worden wat de meest veilige optie is. Als je al het doorgaand verkeer door de Vilvoordsebaan stuurt, dan creëer je een piek van verkeer tijdens drukke momenten.
Vraag: Kan die trajectcontrole dan ook niet gelanceerd worden op de Kouterstraat?
Antwoord: We hebben gerelateerd aan de werken de keuze gemaakt om te beginnen in de Zavelstraat. We zijn sinds kort in de mogelijkheid om sluipverkeer te detecteren. Als bepaalde verkeersstromen door een straat gaan, kunnen we bekijken of dit bestemmingsverkeer of doorgaand verkeer is. Na de conclusie kunnen we bekijken of we nog bijkomende ingrepen gaan doen of niet.
Vaak is er ook sluipverkeer vanuit Bertem. Zij moeten nog een omweg doen om eventueel via de Kouterstraat te rijden.
Vraag: Wat met de bewoners van Vrededal? Waar kunnen wij onze eigen wagen kwijt tijdens de eerste fase van de werken?
Antwoord: Daar zal u nog zeker over verwittigd worden. Het is de bedoeling dat u dan de wagen voor enkele dagen buiten de straat parkeert. Als het beton pas gelegd is, kan er enkele dagen niet over gereden worden. Normaal gezien is er een afkoelperiode van vijf dagen.
Vraag: Wordt er ook een parkeerverbod geïnstalleerd voor mensen die hun kinderen komen afzetten (in Vrededal en Handbooghof)?
Antwoord: Dit zullen we verder bekijken met de school. Er zullen maatregelen genomen worden indien dit nodig is.
Vraag: Een suggestie voor de Vilvoordsebaan: is er geen mogelijkheid om daar een fietsstraat te installeren?
Antwoord: Een goede suggestie die we zeker nog zullen bekijken.
Contactinformatie
-
Dienst Infrastructuurprojecten - uitsluitend op afspraak
Administratief Centrum
Dr. V. De Walsplein 30
3070 Kortenberg -
Dienst Mobiliteit - uitsluitend op afspraak
Administratief Centrum
Dr. V. De Walsplein 30
3070 Kortenberg