Uittreksel uit huwelijksakte
Een huwelijksakte bevat alle gegevens over het huwelijk van een persoon en geldt als bewijs van de huwelijksvoltrekking. Onder bepaalde voorwaarden kunt u een afschrift of een uittreksel van de huwelijksakte aanvragen.
Voorwaarden
De akte van huwelijk vermeldt:
- de naam, de voornamen, de geboortedatum en de geboorteplaats van de echtgenoten
- de datum van het huwelijk
- de door een echtgenoot gekozen naam na voltrekking van het huwelijk
- de naam, voornamen, de geboortedatum en geboorteplaats van de eventuele getuigen.
Onder bepaalde voorwaarden kunt u een afschrift of een uittreksel van de huwelijksakte aanvragen:
- Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
- Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.
Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?
Voor huwelijksakten wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:
- uzelf
- de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
- uw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
- bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
- uw erfgenamen
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.
Als de akte meer dan 75 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.
Procedure
U kunt een afschrift of een uittreksel aanvragen bij het gemeentebestuur.
Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen:
- via het e-loket van uw gemeente
- of via de attestenpagina van ‘Mijn Burgerprofiel’.
Sinds 31 maart 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert uw akte van voor 31 maart 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate afschriften of uittreksels van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.
Kan ik het afschrift of uittreksel gebruiken in het buitenland?
In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kunt u nakijken of uw document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.
Hebt u een afschrift of uittreksel met apostille of legalisatie nodig, dan kunt u het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.
De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds 20 euro per document.
Meer informatie over legalisatie en apostille
Vraag dit afschrift of uittreksel digitaal aan. U vindt de link naar de online aanvraag onder aan deze pagina.
Meebrengen
Als u het document zelf ophaalt:
- uw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als u het document voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- uw eigen identiteitskaart.
Bedrag
Het uittreksel is gratis indien u het aanvraagt via het e-loket op de gemeentelijke webstek. Aan de balie betaalt u 1,50 euro bij de aanvraag. Indien u het uittreksel telefonisch aanvraagt, kunt u het afhalen aan de snelbalie, waar u dan ook 1,50 euro betaalt.
Contactinformatie
-
Dienst Burgerzaken - uitsluitend op afspraak
Administratief Centrum
Dr. V. De Walsplein 30
3070 Kortenberg -
Snelbalie
Administratief Centrum
Dr. V. De Walsplein 30
3070 Kortenberg