Tonnagebeperking Kortenberg noord

Vanaf maandag 4 november 2024 voeren de lokale besturen van Steenokkerzeel, Kampenhout, Kortenberg en Herent een regeling in om intergemeentelijk de routes voor zwaar doorgaand vrachtverkeer (tonnagebeperking maximaal toegelaten massa 3,5 ton) op elkaar af te stemmen.

Daarnaast worden de zones waarin doorgaand zwaar vrachtverkeer geweerd wordt, vastgesteld en uniform, wettelijk en leesbaar vormgegeven. Door de keuze van eenzelfde signalisatie gaan we een wildgroei van verkeersborden tegen, zoals vandaag het geval is.

Doorgaand zwaar vrachtverkeer zal verplicht de belangrijke hoofdwegen (N21, N227, N2 en N26) moeten gebruiken. Het gaat daarbij alleen om voertuigen ontworpen voor goederenvervoer.

Deze maatregel zal de veiligheid en de leefbaarheid in onze dorpskernen en de schoolomgevingen ten goede komen.

Wat verandert er voor lokale ondernemers?

Voor lokale handelaars en landbouwers in verandert er niets.
De nieuwe regeling geldt immers enkel voor doorgaand vrachtverkeer en verbiedt de toegang voor bestuurders van voertuigen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen.

Plaatselijk vrachtverkeer (bv. leveringen) blijft altijd mogelijk, zelfs als dat 3,5 ton overschrijdt. 
Ook bussen en landbouwvoertuigen mogen de zone doorkruisen, net als licht vrachtverkeer.

Heb ik een vergunning nodig? 

Neen, je hebt geen vergunning nodig om zelf de zone binnen te rijden. Ook je leveranciers hebben geen vergunning nodig wanneer ze bij jou komen leveren. Als de maximaal toegelaten massa van het voertuig meer dan 3,5 ton bedraagt, bewijst de vrachtbrief dat het om plaatselijk verkeer gaat. Wel dienen ze zoveel mogelijk en in de mate van het mogelijke, gebruik te maken van de hoofdwegen.

 Deze regeling maakt deel uit van een pilootproject dat dient als voorbeeld voor de aanpak in andere delen van de vervoerregio’s. Na evaluatie van de eerste fase (o.a. door tellingen) kan beslist worden om bij te sturen. Veiligheid en leefbaarheid binnen de dorpskernen blijven hierbij de hoogste prioriteit.

Veelgestelde vragen

Hoe is de regeling tot stand gekomen?

De nieuwe, intergemeentelijke regeling is tot stand gekomen in samenspraak met de mobiliteitsdiensten van Kortenberg, Kampenhout, Steenokkerzeel en Herent, de betrokken politiezones HerKo en KASTZE en het departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW).

In sommige gemeenten waren al zones van kracht, maar die waren niet allemaal afgestemd met de naburige gemeenten. Dat was de reden om te streven naar duidelijkheid en uniformiteit voor doorgaand zwaar vrachtverkeer. Gesprekken hebben bepaald hoe de zone er moet uitzien en welke signalisatie gebruikt moet worden om handhaving mogelijk te maken.

Waarom is de regeling ingevoerd?

Deze regeling heeft als doel om zwaar vrachtverkeer uit onze dorpskernen en schoolomgevingen te weren en er op die manier de leefbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren.

Als doorgaand zwaar vrachtverkeer blindelings de gps volgt of files wil ontwijken, verplaatst het zich namelijk naar wegen die daarvoor niet bestemd zijn. Zwaar verkeer komt dan bijvoorbeeld ook in schoolomgevingen terecht, wat de veiligheid in het gedrang brengt.

Op wie is de regeling van toepassing?

De nieuwe zone is bedoeld om doorgaand zwaar vrachtverkeer uit onze dorpscentra te weren en wordt met de onderstaande signalisatie (C23, +3.5t, uitgezonderd plaatselijk - zie afbeelding) aangeduid.

Daarover zegt de wegcode het volgende:

  • Verkeersbord C23: verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen.
  • +3,5t: een opschrift op een onderbord beperkt het verbod tot de bestuurders van voertuigen of slepen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan de aangeduide massa. In deze zone is de aangeduide massa 3,5 ton.
  • Plaatselijk verkeer: de voertuigen van de bewoners en hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen, de voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, de voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, prioritaire voertuigen (zoals bepaald in de wegcode) en fietsers en ruiters.

Welke uitzonderingen gelden er?

Mag ik met mijn tractor door de zone rijden om een land te bewerken?

Ja, dat mag. Land- en bosbouwtrekkers en hun aanhangwagens, net zoals voertuigen ingeschreven als landbouwmaterieel, landbouwmotor of maaimachine mogen de zone doorkruisen.

Mag ik met mijn tractor en aanhangwagen door de zone rijden om goederen te vervoeren?

Ja, dat mag. Land- en bosbouwtrekkers en hun aanhangwagens, net zoals voertuigen ingeschreven als landbouwmaterieel, landbouwmotor of maaimachine mogen de zone doorkruisen.

Mag ik de zone binnenrijden om mijn klant te bereiken?

Ja, dat mag. In dat geval ben je plaatselijk verkeer en mag je de zone binnenrijden.

Mag ik met mijn paardentrailer door de zone rijden?

Ja, dat is toegelaten als het gaat om een voertuig (bv. auto of jeep) met aanhangwagen. In dat geval gaat het niet om vrachtvervoer.

Een voertuig gebouwd voor goederenvervoer met een maximaal toegelaten massa groter dan 3,5 ton dat dieren vervoert, mag niet door de zone rijden, tenzij het gaat om plaatselijk verkeer.

Contactinformatie