Starten met een eigen zaak

Meer informatie over hoe je kunt starten met een eigen zaak vind je op de websites e-loketondernemers.be of Agentschap Innoveren & Ondernemen (Vlaio) - Starten met een eigen zaak.

Voorwaarden

Om een zelfstandige activiteit te kunnen uitvoeren moet je aan verschillende wettelijke eisen voldoen.

  • Zo moet je beschikken over je burgerrechten.
  • Je moet minimaal de leeftijd van 18 jaar bereikt hebben. 
  • Je moet eveneens je kennis van bedrijfsbeheer kunnen bewijzen. Dit kan je doen door het voorleggen van diploma's en getuigschriften. Praktijkervaring kan in bepaalde gevallen ook gelden als bewijs.
  • Voor bepaalde beroepen moet je bovendien je  beroepskennis bewijzen. Je kunt deze kennis bewijzen door het voorleggen van diploma's en getuigschriften of aan de hand van praktijkervaring die je opdeed in de laatste 15 jaar.
  • Voor enkele specifieke beroepen is er een aparte regelgeving voorzien. Zo moet je voor de vrije en intellectuele beroepen zorgen voor een aansluiting bij een Orde of een Beroepsinstituut.
  • Als je geen onderdaan bent van de Europese Economische Ruimte moet je over een beroepskaart te beschikken, tenzij je een vrijstelling geniet.

 

Als je wilt starten als zelfstandige, kan je dit doen in hoofd- of in bijberoep. Om dit te kunnen doen in bijberoep heb je vanzelfsprekend nog een ander hoofdberoep nodig.

Je kunt je activiteiten uitvoeren in een éénmanszaak of in een vennootschapsvorm. Beide ondernemingsvormen hebben zowel voor- als nadelen. In België zijn er heel wat vennootschapvormen mogelijk. Meer inlichtingen over venootschapsvormen vind je op de website van de Belgische notarissen

 

Procedure

Om te starten als zelfstandige dient u enkele administratieve formaliteiten te vervullen:

  • Je dient een zichtrekening te openen op naam van de zaak. 
  • Je moet de zaak laten inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO). De KBO is een gegevensbank aangemaakt door en in beheer van de FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie waarin de identificatiegegevens van ondernemingen zijn opgenomen. Dankzij de KBO is de administratieve last voor ondernemingen sterk verminderd. KBO centraliseert immers de basisgegevens van ondernemingen en vestigingseenheden en verspreidt deze naar verschillende bevoegde overheidsdiensten. Aan iedere onderneming en vestigingseenheid kent KBO een uniek identificatienummer toe. Met behulp van dit identificatienummer kunnen overheden onderling gegevens over ondernemingen en vestigingseenheden uitwisselen. Dit zorgt ervoor dat de ondernemer slechts één keer eenzelfde gegeven aan de overheid moet overmaken.
    Je zaak inschrijven in de KBO doe je via een erkend ondernemingsloket. Wanneer er wijzigingen gebeuren aan je onderneming (bv. adreswijziging) dan kan je dit zelf aanpassen in de KBO. 
  • In bepaalde gevallen dien je een vergunning aan te vragen voorafgaand aan de start van uw activiteiten: aanvraag van een beroepskaart. Neem hiervoor contact op met een erkend ondernemingsloket.
  • Voor bepaalde beroepen en vergunningen gelden er bijkomende verplichtingen. Deze kunnen regelmatig wijzigen, je vindt een lijst op de website van de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie . Je kunt deze vergunningen aanvragen bij een erkend ondernemingsloket.
  • Je dient je BTW-nummer te laten activeren. Dit kan bij een erkend ondernemingsloket of bij de BTW-administratie.
  • Je dient als zelfstandige aan te sluiten bij een sociaal verzekeringsfonds.
  • Je dient aan te sluiten bij een ziekenfonds of moet bij het ziekenfonds je status laten wijzigen.
  • Als je een vennootschap opricht, moet je de akte van de vennootschap neerleggen bij de Rechtbank van Koophandel.

Bedrag

Federale en Vlaamse overheid
De Federale en de Vlaamse overheden werkten ook enkele steunmaatregelen uit, al dan niet op maat van starters.
De Participatiemaatschappij Vlaanderen (PMV) beschikken ondermeer over een waarborgregeling, VINNOF, de winwinlening en Kids Invest. Alle informatie over deze en andere steunmaatregelen vind je op de website van de Participatiemaatschappij Vlaanderen.
Het Participatiefonds ontwikkelde heel wat maatregelen voor ondernemers. Voor een volledig overzicht, surf je best naar de site van het participatiefonds. Ze beschikken ondermeer over de solidaire lening, de startlening, starteo, optimeo, initio en het plan voor jonge zelfstandigen.

KMO portefeuille (vroeger: Budget voor Economisch Advies BEA)
Je kunt een beroep doen op de KMO portefeuille om je eigen ondernemingsvaardigheden of de vaardigheden van je werknemers te verbeteren door middel van opleiding en vorming. Surf naar de website van de KMO portefeuille voor meer informatie.

Innovatie
De Vlaamse Overheid wil innovatie zo goed mogelijk ondersteunen. Hiertoe werd IWT Vlaanderen opgericht, het Instituut voor de aanmoediging van innovatie door Wetenschap en Technologie. Voor meer informatie surf je best naar hun website.

Export
Bij Flanders Investment & Trade, het vroegere export Vlaanderen, kan je terecht voor steunmaatregelen die betrekking hebben tot export of investeringen in het buitenland. Voor meer informatie surf je best naar hun website.

Steun bij aanwerving
De federale overheid werkte enkele RSZ maatregelen uit waardoor de sociale lasten voor werknemers aanzienlijk kunnen verlagen. Voor meer informatie surf je best naar de website van de RSZ. Naast deze maatregelen die betrekking hebben tot de RSZ, werkte de federale overheid ook enkele fiscale maatregelen uit.

Digitale subsidiedatabank
De Vlaamse Overheid richtte de 'digitale subsidiedatabank' op. Via deze internet tool kan je, na het ingeven van basisinformatie, zoeken voor welke premies en subsidies jij of je bedrijf in aanmerking komen. Je kunt deze subsidiedatabank consulteren via deze link