Samenstelling van het gezin
Het attest van gezinssamenstelling is een uittreksel uit het bevolkingsregister dat alle personen vermeldt die deel uitmaken van hetzelfde gezin. Uw gezinssamenstelling is een beschrijving van alle personen die samen met u op hetzelfde adres wonen. Dit adres is ook gekend als uw domicilie, het adres waar u officieel bent ingeschreven in het bevolkingsregister. Iedereen die op datzelfde adres geregistreerd is, zal dus op uw gezinssamenstelling te zien zijn.
Voorwaarden
U kunt het attest van gezinssamenstelling opvragen bij uw gemeente.
Als u beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kunt u het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken:
- het e-loket van uw gemeente
- op 'Mijn dossier', de online toepassing van het Rijksregister
- op 'Mijn Burgerprofiel', de online toepassing van de Vlaamse overheid
Anderen kunnen het attest enkel aan het loket van de dienst Burgerzaken aanvragen.
Procedure
U kunt het attest van gezinssamenstelling opvragen bij uw gemeente.
- Als u een elektronische identiteitskaart (eID) hebt, dan kunt u het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken:
- op ‘Mijn dossier’, de online toepassing van het Rijksregister
- op ‘Mijn Burgerprofiel’, de online toepassing van de Vlaamse overheid (rubriek ‘Attesten en toelatingen’)
- via het e-loket van uw gemeente.
- Anderen kunnen het attest enkel aan het loket van de dienst Burgerzaken aanvragen.
Kan ik het attest gebruiken in het buitenland?
In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kunt u nakijken of uw document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.
Hebt u een attest met apostille of legalisatie nodig, dan kunt u het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.
De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds 20 euro per document.
Meer informatie over legalisatie en apostille
U kunt het attest aanvragen via het e-loket van de gemeente (via de link onder aan de pagina) of bij de dienst Burgerzaken.
Wanneer u naar het loket komt, dient u uw elektronische identiteitskaart mee te brengen.
Meebrengen
Als u het attest zelf ophaalt:
- uw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als u het attest voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- uw eigen identiteitskaart.
Bedrag
Gratis indien elektronisch aangevraagd. Aan het loket betaalt u 1,50 euro.
Uitzonderingen
De term “niet-verwant” zal voorkomen op het attest indien men feitelijk samenwoont of als er niet-verwanten op hetzelfde adres wonen.
Contactinformatie
-
Snelbalie
Administratief Centrum
Dr. V. De Walsplein 30
3070 Kortenberg -
Dienst Burgerzaken - uitsluitend op afspraak
Administratief Centrum
Dr. V. De Walsplein 30
3070 Kortenberg