
Hoe bemiddel je gevoelige thema’s? Een inkijk in de praktijk van GUM & NTGent
Cultuurorganisaties bieden een plek om te leren: over een artistiek werk, over jezelf en over de wereld om je heen. Maar die artistieke werken kunnen gevoelig liggen: door confronterende beelden of door thema’s die ze aansnijden. Wat kunnen we leren van het GUM en NTGent?

Kansen voor cultuur(educatie) in de buitenschoolse kinderopvang
Er is een nieuw Decreet rond buitenschoolse opvang en activiteiten (BOA). Het wil het aanbod buiten de schooluren - binnen de schoolmuren - kwalitatief en toegankelijk maken. Hoe cultuureducatie hier een plekje in kan krijgen, lees je hier.

Meetjesland maakt jongeren warm voor cultuur
Hoe jongeren warm maken voor het cultuur- en vrijetijdsaanbod in jouw gemeente? Dat begint met gerichte communicatie. Maar wat als je de jongeren zélf nu eens kon betrekken als ambassadeurs en curators van je aanbod en bij het creëren van je content? Het Meetjesland deed de test, met succes.

Maak kennis met… Paul
Paul Herbosch is devops engineer* bij publiq… en nog zoveel meer dan dat. Hij verdiept zich net zo lief in het ontraadselen van systeemfouten en de geheimen van een programmeertaal als in de wondere wereld van culinaire avonturen. Van steak tot stack*? Maak kennis met Paul!

Transparante personalisatie op UiTinVlaanderen
Bij UiTinVlaanderen geven we bezoekers niet alleen gepersonaliseerde aanbevelingen, maar ook controle en inzicht in hoe hun data worden gebruikt. Met onze nieuwe instapervaring helpen we hen gericht activiteiten te vinden, terwijl organisatoren en lokale besturen profiteren van een beter afgestemd en betrokken publiek.

Geef ons de ruimte! Het cultuurhuis als derde plek voor jongeren
Hoe kan je ruimte geven aan jongeren? In Antwerpen gebeurt het zowel in de jongerenbibliotheek kubus als in BLOC MOB op Luchtbal. 2 praktijkvoorbeelden om te onthouden.

Meer publiek met je UiTmagazine
Waarom is een UiTmagazine of UiTrubriek onmisbaar in je gemeentelijke vrijetijdscommunicatie?

Boost UiTPAS Hasselt: Succesvolle activatie van pashouders
Meer sparen en ruilen dankzij gerichte acties om UiTPAS zichtbaarder te maken: we testten het uit in Hasselt.

Hoe maak je je bestaand aanbod prikkelvriendelijk?
Kunstencentrum Buda heeft een mooi en gesmaakt filmaanbod voor alle leeftijden. Dat kneden ze nu tot een neuro-inclusief of prikkelvriendelijk geheel. Hoe ze dat aanpakken, lees je hier.

Van BIS-stage naar partner support: mijn tijd bij publiq
In november 2023 begon Sara als BIS-stagiair bij publiq. De beroepsinlevingsstage in het datateam evolueerde uiteindelijk naar een voltijdse functie als partner support. Een jaar later blikt Sara terug op haar tijd bij publiq.

Hoe museumpas met lead generation bouwt aan een community van potentiële klanten
Wat is de strategie achter lead generation bij museumpas? Ontdek praktische tips en inzichten voor zowel grote als kleinere acties, geschikt voor organisaties van elke omvang.

Connecteren met jongeren: zo doet theater arsenaal het
Een jongerenwerking opzetten met als doel een bredere afspiegeling van de Mechelse bevolking in de zaal te krijgen. Daar werkte theater arsenaal de afgelopen jaren naartoe. Wat steek jij op van hun parcours?