Akte van huwelijk
Een huwelijksakte bevat alle gegevens over het huwelijk van een persoon en geldt als bewijs van de huwelijksvoltrekking. Onder bepaalde voorwaarden kan je een afschrift of een uittreksel van de huwelijksakte aanvragen.
Voorwaarden
De akte van huwelijk vermeldt:
-
de naam, de voornamen, de geboortedatum en de geboorteplaats van de echtgenoten
-
de datum van het huwelijk
-
de door een echtgenoot gekozen naam na voltrekking van het huwelijk
-
de naam, voornamen, de geboortedatum en geboorteplaats van de eventuele getuigen.
Onder bepaalde voorwaarden kan je een afschrift of een uittreksel van de huwelijksakte aanvragen:
-
Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
-
Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.
Wie kan een afschrift of uittreksel aanvragen?
Voor huwelijksakten wordt het recht op een afschrift of uittreksel beperkt tot:
-
jezelf
-
uw wettelijke vertegenwoordiger (bijvoorbeeld ouder, voogd, bewindvoerder)
- als ze een gerechtvaardigd belang kunnen aantonen:
- de echtgeno(o)te, overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
-
bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
-
uw erfgenamen.
-
Als de akte meer dan 75 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.
Procedure
Je kan een afschrift of een uittreksel aanvragen bij het gemeentebestuur.
Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kan je een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen:
-
via het e-loket van jouw gemeente
-
of via de attestenpagina van ‘Mijn Burgerprofiel’.
Sinds 31 maart 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert jouw akte van voor 31 maart 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate afschriften of uittreksels van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.
Kan ik het afschrift of uittreksel gebruiken in het buitenland?
In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kunt je nakijken of jouw document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.
Heb je een afschrift of uittreksel met apostille of legalisatie nodig, dan kan je het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.
De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds 20 euro per document.
Meebrengen
Als je het document zelf ophaalt:
-
jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als je het document voor iemand anders aanvraagt:
-
een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
-
jouw eigen identiteitskaart.
Als je een gerechtvaardigd belang moet aantonen om een afschrift of uittreksel te verkrijgen, dan moet je ook een bewijs van gerechtvaardigd belang toevoegen bij jouw aanvraag, bijvoorbeeld een onderhands mandaat van de betrokken persoon.
Regelgeving
-
Wet van 13 september 2023 houdende diverse bepalingen inzake modernisering van de burgerlijke stand (aanpassing aan artikel 29 oud BW)
-
Koninklijk besluit van 11 november 2024 tot vaststelling van een limitatieve lijst van gerechtvaardigde belangen bedoeld in artikel 29, §1/2, eerste lid, 3° en 4°, van het oud Burgerlijk Wetboek
Contactinformatie
-
Dienst Burgerzaken - uitsluitend op afspraak
Administratief Centrum
Dr. V. De Walsplein 30
3070 Kortenberg