Milieu

Afschermplicht voor alle pluimvee, loopvogels inbegrepen, en andere in gevangenschap gehouden vogels vanaf donderdag 2 februari om 12 u.

Op 1 februari werd het H5N8 vogelgriepvirus geïdentificeerd bij een hobbyhouder in de gemeente Lebbeke. Ten gevolge van deze situatie heeft het federaal agentschap voor voedselveiligheid (FAVV) de preventieve maatregelen tegen vogelgriep verstrengd. Vanaf donderdagmiddag 2 februari om 12 u. zal alle pluimvee, loopvogels inbegrepen, en andere in gevangenschap gehouden vogels, zowel professioneel als particuliere houders, opgehokt of afgeschermd (met behulp van netten) moeten worden om zo alle contact met wilde vogels te vermijden. Alle verzamelingen van pluimvee en andere in gevangenschap gehouden vogels, evenals de markten worden verboden. De preventiemaatregelen die sinds 10 november 2016 van kracht zijn, blijven geldig.
Alle houders van pluimvee dienen onmiddellijk een dierenarts te contacteren wanneer ze een verhoogde sterfte in hun toom opmerken, of bij elk ander symptoom van ziekte. U vindt alle informatie op http://www.favv-afsca.fgov.be/dierengezondheid/vogelgriep/.
Bekijk de informatie gericht aan de hobbyhouders van pluimvee en vogels op de gemeentelijke website.

Zaai een bloemenakker in Kortenberg en ondersteun de bijen!

De bij is de belangrijkste natuurlijke helper bij de bestuiving van veel waardevolle land- en tuinbouwgewassen en wilde flora. Wist u dat de meeste gekweekte fruitsoorten afhankelijk zijn van kruisbestuiving door de honingbij? In de loop van de voorbije jaren luidde de alarmklok rond de afname van de bijenpopulaties alsmaar luider. Dit is een verhaal van verlies voor land- en tuinbouw én biodiversiteit. De provincie Vlaams-Brabant promoot samen met de gemeente Kortenberg de aanleg van bloemenakkers.

Wat kunt u doen?

  •          Nestjes voor bijtjes 
    Naast voldoende voedsel hebben bijen ook behoefte aan een nest, liefst in de nabijheid van bloemrijke planten. U kunt uw steentje bijdragen door:

o    bijenhotels of -kastjes te plaatsen in de tuin;

o    dode planten met holle stengels of uitgeholde bomen te behouden;

o    zelf blokken hout met gaten in te voorzien;

o    rietmatten te integreren in de tuin.

  •          Zaai een bloemenakker 
    De gemeente geeft gratis 200 zakjes bloemenzaad weg. In elk zakje zit 20 gram zaad, genoeg om een 40m² mee in te zaaien.
    Hierin zit een divers mengsel van stuifmeelrijke bloemen, de ideale maaltijd voor bijen. Bovendien kunt u zelf genieten van een kleurrijke bloemenpracht vanaf de lente tot het najaar. Zaaien kan vanaf april tot eind augustus. 

De zakjes kunnen tijdens de openingsuren afgehaald worden bij het onthaal van het Administratief Centrum, vanaf 3 april. Er zal 1 zakje per aanvrager per adres meegegeven worden. Na de actie wordt een kaart opgemaakt met daarop alle percelen in de gemeente waar dit bloemenzaad werd gezaaid.

 Meer info? In de brochure ’bloemetjes en bijtjes, een duurzame liefde‘ zijn handige weetjes en tips verzameld om de bloemen en bijen te helpen.  Deze publicatie is hier terug te vinden, aan het onthaal en in de bibliotheek.

Afvalinzameling door Ecowerf: wat wijzigt er vanaf 1 januari 2017?

Afvalophaling door Ecowerf

EcoWerf start op 1 januari 2017 met zijn Masterplan transport. Afval wordt niet langer per gemeente ingezameld, maar over de gemeentegrenzen heen. Aangrenzende gemeenten  krijgen dezelfde inzameldag.
Bovendien verandert de inzamelfrequentie voor papier-karton en pmd: EcoWerf zamelt deze driewekelijks in op dezelfde dag, voor Kortenberg is dit steeds op maandag.
De inzameling van gft en huisvuil blijft tweewekelijks, maar gebeurt voortaan steeds op een vrijdag
In de zomermaanden zal de gft-fractie ook in 2017 steeds wekelijks opgehaald worden.
Voor deze wijzigingen zet EcoWerf een aantal nieuwe duo-wagens in. Die beschikken over 2 compartimenten om 2 soorten afval gelijktijdig en toch gescheiden op te halen. Dankzij de efficiëntere rondes verminderen niet alleen de operationele kosten, het dieselverbruik en de uitstoot, maar daalt eveneens de werklast voor de afvalophalers en chauffeurs.

Gelijklopend start Ecowerf op 1 januari 2017 ook met zijn Masterplan containerparken. De inwoners van gemeenten met een DifTar-gewichtspark kunnen vanaf dan op elkaars containerpark terecht. Als Kortenbergenaar kan je dus ook terecht op de containerparken van Glabbeek, Haacht, Herent, Hoegaarden, Keerbergen, Lubbeek, Rotselaar, Scherpenheuvel-Zichem,Tienen en Tremelo. De tarieven en aanbiedingsvoorwaarden blijven ongewijzigd. De toegang tot de containerparken verloopt met de huidige toegangskaart.

Bekijk de folder met alle wijzigingen, een korte samenvatting of de afvalkalender 2017.

De gratis app Recycle!, ontwikkeld door Fostplus, Bebat en Recupel, geeft u alle info over de afvalinzamelingen aan de hand van een handige afvalkalender met herinneringen, sorteerinfo en een overzicht van de inzamelpunten in uw buurt. Zo mist u geen enkele huisvuilinzameling meer en weet u perfect wat te doen met een afgedankte broodrooster, een botervlootje of een stel lege batterijen.

Stookolietankslag 2017

Olietank wordt verwijderd

Oude buiten gebruik gestelde stookolietanks kunnen vroeg of laat beginnen te lekken, zodat ernstige vervuiling van de bodem of het grondwater ontstaan. Deze lege stookolietanks bevatten immers nog stookolieresten. De kosten voor de sanering kunnen vaak hoog oplopen.

De milieuwetgeving bepaalt dat elke tank die buiten gebruik gesteld is, eerst geledigd, gereinigd en vervolgens verwijderd moet worden. Voor tanks met een inhoud van meer dan 5.000 liter dient dit zelfs binnen een termijn van 36 maanden na de buitengebruikstelling te gebeuren. Indien de verwijdering omwille van technische aspecten niet mogelijk is, moet de tank gereinigd en opgevuld worden. De beslissing om de tank al dan niet op te vullen, wordt genomen door een erkend tanktechnicus.

Om de kosten voor het verwijderen of opvullen van zulke stookolietanks te drukken, organiseert een werkgroep van inwoners uit de gemeente Kortenberg en 6 andere gemeenten een stookolietankslag. Door de gezamenlijke prijsvraag voor een groot aantal tanksaneringen kan allicht een betere prijs bedongen worden, rekening houdend met de kwaliteit van het geleverde werk.

Bent u geïnteresseerd om deel te nemen aan dit project dan kunt u dit, geheel vrijblijvend, aangeven via volgende link: https://extranet.interleuven.be/tankslag

Hoe meer geïnteresseerden, hoe beter de prijzen die kunnen bekomen worden. Dus laat het ons zo snel mogelijk weten, ook al beslist u achteraf om toch niet deel te nemen aan de tankslag. Het invullen van dit formulier verbindt u niet tot een contract.

Een werkgroep samengesteld uit inwoners uit Kortenberg en 6 andere gemeenten beslist welke aannemer deze tankslag mag uitvoeren. Kunt u zich enkele keren vrij maken in de periode februari tot mei en wenst u actief deel te nemen aan de werkgroep, geef dit dan aan op dit invulformulier.

Begin juni zal er meer duidelijk zijn welke firma aangesteld is voor de tankslag. In juni zal ook een informatieavond over deze tankslag en de bekomen voorwaarden georganiseerd worden.

Nadien kunt u met de gekozen firma een individueel contract afsluiten en de tank verwijderen of opvullen. Na de uitvoering van de werken zal de firma de vereiste attesten van buitengebruikstelling van de tank overmaken aan de inwoner. 

Infosessie: Met de kippen op stok

Een kippenhok uit wilgenhout

Kippen houden voor de eitjes en de verwerking van uw keukenafval wordt de laatste jaren minder evident. Sinds vossen en marters meer en meer deel uitmaken van onze omgeving zijn er al heel wat dieren gesneuveld.
Om deze reden organiseert de gemeente samen met andere gemeenten in regio Leuven en de intergemeentelijke verenigingen Interleuven en IGO het project 'Met de kippen op stok'.

Op donderdag 9 februari om 20 u. wordt een infosessie georganiseerd over het houden van kippen in een kringlooptuin en oplossingen om uw kippen tegen vossen en marters te beschermen. U krijgt ook een toelichting over de groepsaankoop van automatische hokopeners die in het project vervat zit. Deze automatische hokopeners werken op een lichtsensor of met een timer. Zo hoeft u zich geen zorgen meer te maken of het hok wel afgesloten is en kunt u met een gerust hart het huis verlaten. 

Indien u geen interesse hebt om de infosessie bij te wonen, maar wel een hokopener wenst te bestellen dan kunt u de hokopeners vanaf nu ook rechtstreeks online bestellen.

Indien u meer informatie wenst, kunt u steeds terecht bij de gemeentelijke milieudienst. 

Praktisch:
Donderdag 9 februari om 20 u.
Zaal Blauwgrond, Administratief Centrum
Inkom is gratis, inschrijven gewenst via milieu@kortenberg.be of 02 755 22 18.

Geef de padden een zetje

Foto: Natuurpunt Kortenberg

Voor het twaalfde jaar op rij organiseert de gemeentelijke milieudienst in samenwerking met Natuurpunt Kortenberg, JNM Midden-Brabant en IGO een paddenoverzetactie. De actie gaat van start zodra de dieren uit hun winterslaap ontwaken. Dit is sterk afhankelijk van het weer, maar is vaak vanaf half februari en de trek gaat verder tot eind maart.

In Kortenberg zijn er twee cruciale punten: de Populierenlaan en de parking van GC Colomba. Op deze plaatsen hebben de amfibieën wat hulp nodig. In de Populierenlaan staan paddenschermen en emmers zodat de padden niet meer zelfstandig kunnen oversteken. Op die plaats moet de overzet in de voormiddag gebeuren. Aan het GC Colomba staan geen schermen en daar moet de overzet van de padden ‘s avonds gebeuren.

In de Populierenlaan werden vorig jaar 123 salamanders (108 alpenwatersalamanders, 1 vinpootsalamander en 14 kleine watersalamanders), 2 groene kikkers en 16 padden (13 gewone padden en 3 bruine padden) overgezet. Op de parking van GC Colomba kregen 60 salamanders (22 alpenwatersalamanders en 38 kleine watersalamanders), 8 groene kikkers en 166 padden (124 gewone padden en 42 bruine padden) een zetje.

Hebt u zin om dit jaar mee te helpen wanneer de padden ontwaken en op pad gaan? Stuur dan snel een mailtje naar paddenoverzetkortenberg@gmail.com en geef uw coördinaten door en de plaats waar u wilt gaan helpen. Onze amfibieën zullen u dankbaar zijn.

 

Groepsaankoop Interleuven én nieuwe gemeentelijke subsidie voor thermografisch onderzoek van uw woning

Voorbeeld van een thermoscan

Om energie te besparen in uw woning, kan het nodig zijn om warmteverliezen langs daken, muren, kieren en spleten vast te stellen en deze weg te werken. Met behulp van een thermografisch onderzoek met een infraroodcamera kunnen zulke warmteverliezen vastgelegd worden.

In samenwerking met Interleuven kunt u een thermografisch onderzoek voor uw woning of appartement laten uitvoeren door een extern adviesbureau. Door dit onderzoek van de woning kunnen bouwkundige afwijkingen geconstateerd worden, zoals opsporen van isolatieproblemen, koudebruggen, vochtinsijpeling, lekken in platte daken en warmteverliezen via kieren en spleten.

Wat mag u verwachten van thermografisch onderzoek van de woning? Een rapport met:

- thermografische en digitale afbeeldingen van de woning
-
vaststellingen van energieverliezen
-
mogelijke oplossingen om deze energieverliezen te beperken en een indicatieve kostenberekening van deze oplossingen

Omdat het uitvoeren van een thermografisch onderzoek weersafhankelijk is, kunt u intekenen in dit project tot woensdag 15 februari 2017. Dit onderzoek gebeurt steeds in een koude periode, dus zult het gebeuren in de winter van 2016/2017. Zodra de weersomstandigheden het toelaten om een IR-scan uit te voeren wordt u gecontacteerd door het adviesbureau.

Geïnteresseerde inwoners kunnen intekenen in het project via het extranet van Interleuven . Deze inschrijving is niet bindend. Afhankelijk van uw type woning zal de kostprijs van het onderzoek tussen de 200 en de 300 euro liggen. Bekijk zeker ook het toelichtingsformulier voor alle informatie!


Gemeentelijke subsidie thermografisch onderzoek van een particuliere woning

Aangezien een duidelijk en objectief onderzoek van de woning de eerste stap is naar een energiezuinige renovatie, heeft de gemeenteraad beslist om deze maatregel te ondersteunen.
De subsidie bedraagt 50% van de kostprijs van dit onderzoek , met een maximum van 200 euro. De keuze van adviesbureau is vrij.
Als bewijsstukken moeten een kopie van het factuur en het rapport van het thermografisch onderzoek samen met het ingevuld aanvraagformulier ingediend worden. Meer informatie over werkwijze, subsidie, prijzen en inschrijving kan u opvragen bij de milieudienst,
klik hier voor het gemeentelijk aanvraagformulier en subsidiereglement voor het thermografisch onderzoek van uw woning.

De inwoners van Kortenberg zijn de beste afvalsorteerder in de regio!

Hoe doet uw gemeente het in de lijst met afvalcijfers?

Jaarlijks rapporteren alle lokale besturen de door hen ingezamelde huishoudelijke en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen aan OVAM, de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij.

Hierdoor beschikt Vlaanderen over goede en actuele cijfers inzake selectieve inzameling, recyclage en eindverwerking van huishoudelijk afvalstoffen. Deze cijfers geven de zwakke en sterke punten van het Vlaams afvalbeleid aan en kunnen gebruikt worden om het Vlaamse beleid bij te sturen in de toekomst.

Het rapport 'Inventarisatie huishoudelijke afvalstoffen 2015' omvat een overzicht van alle huishoudelijke afvalstoffen ingezameld door of in opdracht van de 308 Vlaamse gemeenten. De huishoudelijke afvalstoffen zijn alle afvalstoffen afkomstig van particulieren. Elke Vlaamse gemeente organiseert - in overeenstemming met de geldende wettelijke bepalingen - de inzameling van huishoudelijke afvalstoffen op haar grondgebied. In beperkte mate kunnen in Kortenberg ook kleine KMO's en zelfstandige ondernemers enkele van hun afvalstromen gebruik maken van de gemeentelijke inzameling voor huishoudelijke afvalstoffen. Het rapport gaat dieper in op de gegevens van het restafval en de selectief ingezamelde huishoudelijke afvalstoffen, ook tracht het een aantal evoluties en verklaringen op een rijtje te zetten.

Een papieren versie van het rapoort 'Inventarisatie huishoudelijke afvalstoffen 2015' is ter inzage beschikbaar op de milieudienst.

De inwoners van Kortenberg blijven de beste afvalsorteerders in de regio. Met 78,90 kilogram ingezameld restafval per inwoner voert Kortenberg de lijst aan. Lubbeek en Herent  eindigen op plaatsen 2 en 3. Een kort overzicht is te bekijken met een klik op de afbeelding.

Dat we opnieuw mooie cijfers kunnen voorleggen, hebben we onder meer aan ons DifTar recyclagepark te danken. Maar ook door onze gemotiveerde inwoners blijven we bij de beste leerlingen van Vlaanderen. Als gemeente proberen we de inwoners te blijven sensibiliseren, zodat deze weten hoe belangrijk het is om goed te sorteren. Dit ondermeer via de jaarlijkse opruimactie in de hele gemeente, via het zwerfvuilmeter- peterschap, de verkoop van compostvaten en –bakken, de kringlooptuindag, de repair cafés en nog veel meer.
Ondertussen werd ook de roze zak met succes geïntroduceerd, waarmee zachte plastics uit de vuilnisbak met restafval geweerd worden. Op die manier gaan we nog beter sorteren en kan ons afval een tweede leven krijgen als zitbank of picknicktafel. 


Honden aan de lijn

Hond aan de lijn

Een groot deel van de bevolking beleeft veel plezier aan het houden van een hond. De vriendschap en onvoorwaardelijke trouw van deze viervoeter is van groot belang voor velen. Daar tegenover staat dat heel wat mensen hinder ondervinden van honden. Niet alleen de overlast van hondenpoep is een bron van irritatie, maar ook het niet aanlijnen van het dier kan voor problemen zorgen.

Niet alleen kinderen en volwassenen zijn vaak bang voor onbekende viervoeters. Maar ook broedende vogels en andere dieren ondervinden last van rondsnuffelende honden. Honden die door de akkers lopen, kunnen aanzienlijke schade veroorzaken aan gewassen, wat dan weer een impact heeft op de opbrengst en broodwinning van onze landbouwers. Maar ook weidedieren kunnen angstig reageren en hierdoor ernstige blessures oplopen.

Wees een verantwoordelijke hondeneigenaar en begrijp dat niet iedereen het op prijs stelt ongevraagd benaderd te worden door uw hond. Hou rekening met het feit dat niet iedereen een hondenvriend is dat niet elk kind werd aangeleerd hoe vreemde honden te benaderen en heb respect voor het leven van andere dieren en de broodwinning van de landbouwers.

Zoals in artikel 94 van het politiereglement staat vermeld, moet een hond op het openbaar domein in Kortenberg altijd aangelijnd zijn. Goed om weten: ieder jaar worden er in de politiezone HerKo GAS-processen-verbaal opgesteld omdat dieren onbeheerd loslopen. Een GAS-boete kan sinds 1 januari maximaal 350 euro bedragen.

De afvalkalender met gratis app Recycle!

Recycle! app

De gratis app Recycle!, ontwikkeld door Fostplus, Bebat en Recupel geeft u alle info over de afvalinzamelingen aan de hand van een handige afvalkalender met herinneringen, sorteerinfo en een overzicht van de inzamelpunten in uw buurt. Zo mist u geen enkele huisvuilinzameling meer en weet u perfect wat te doen met een afgedankte broodrooster, een botervlootje of een stel lege batterijen.

Uiteraard vindt u deze informatie ook nog altijd terug op de gewone papieren afvalkalender. Want naast de inzameldagen voor het huishoudelijk afval bevat de afvalkalender ook een schat aan sorteerinformatie. Geef de nieuwe afvalkalender een plaatsje in huis waar u hem gemakkelijk kunt raadplegen en laat hem niet bij het oude papier belanden. 

U kunt de afvalkalender ook downloaden.

Gratis duurzaam bouwadvies

Gaat u grondig verbouwen of plant u een nieuwbouw? Dan kan u bij DuboVlaamsBrabant terecht voor duurzaam bouwadvies.

Wat?
• advies op vlak van oriëntatie, isolatie, ventilatie, energiezuinige verwarmingssystemen, waterbesparing, gebruik van hemelwater, duurzaam materiaalgebruik
• persoonlijk advies op maat, helder en duidelijk
• kwalitatief en onafhankelijk advies, gebaseerd op de Vlaamse Maatstaf Duurzaam Bouwen
• vervangt geenszins het werk van de architect (geen diepgaande technische berekeningen of detailuitwerkingen)
• een advies duurt maximum 3 uur

Praktisch

Situatie 1: U heeft ontwerpplannen voor een nieuwbouw of grondige verbouwing?
Vanaf het ogenblik dat de eerste ontwerpplannen op tafel liggen, kan u duurzaam bouwadvies vragen. U maakt een afspraak en komt langs. Uw architect is eveneens welkom. De adviseur neemt samen met u uw plannen kritisch onder de loep en geeft extra advies en tips.
Advies op basis van plannen vindt plaats in het Administratief Centrum van Kortenberg of in het Provinciehuis te Leuven.

Situatie 2: U wilt uw huis verbouwen maar hebt geen bouwplannen op papier?
Vaak gaat het bij verbouwingen om plaatselijke ingrepen, die zonder vergunning of architect uitgevoerd worden en waarvoor geen plannen beschikbaar zijn. In dit geval kan een adviseur bij u thuis langs komen. Uw ideeën worden besproken en u krijgt bijkomende suggesties voor een duurzame verbouwing.

Kostprijs?
Normaal 50 euro voor een advies ter plaatse en 25 euro voor een advies op basis van de plannen, maar de gemeente Kortenberg zorgt ervoor dat dit voor haar inwoners en toekomstige inwoners GRATIS is.

Hoe maakt u een afspraak?
U kan een afspraak maken via steunpuntdubo@vlaamsbrabant.be. Telefonisch reserveren kan op het nummer 016-23 26 49.

In samenwerking met Dialoog vzw, met de steun van de Vlaamse overheid en de provincie Vlaams-Brabant.

Geluidsnormen voor muziekactiviteiten

Wat zegt u?

Naar schatting kampt 10% van de Belgen met slechthorendheid, maar die groep groeit snel aan. Ook meer en meer jonge mensen ervaren tegenwoordig gehoorproblemen omdat zij meer in contact komen met luide muziek.

Om in te spelen op deze problemen werd de wetgeving aangepast.
Niet elke muziekactiviteit heeft immers een even hoog geluidsniveau nodig. Daarom wordt er gewerkt met 3 categorieën:
- Bij muziek in cafés, winkels, restaurants... hoeft het geluidsniveau niet gemeten te worden, maar bij controle mag dit gemiddeld niet hoger dan 85 dB bedragen.
- Bij fuiven, danscafés waar het maximaal geluidsniveau gemiddeld hoger dan 85 dB en kleiner dan 95 dB is, is men verplicht om te meten.
- Bij grote evenementen zoals liveoptredens en festivals mag het geluidsniveau gemiddeld niet hoger dan 100 dB* bedragen. Hier moet het geluidsniveau gemeten én geregistreerd worden, moeten oordoppen gratis beschikbaar gesteld worden en moet de organisator een geluidsplan opstellen.
Daarnaast startte de Vlaamse overheid de sensibilisatiecampagne 'Help ze niet naar de tuut'. En de provincie Vlaams-Brabant werkt mee aan het bewustmaken van vooral jongeren met de campagne 'Wees niet doof ... voor te luid'.

*In Kortenberg moet de organisator van grote evenmenten hiervoor steeds een aanvraag doen. Dit kan via het 'Aanvraagformulier evenementen'.

Verenigingen uit de sectoren jeugd, cultuur, onderwijs, sport, recreatie, leefmilieu, welzijn en gezondheid kunnen bovendien terecht bij de uitleendienst van de provincie Vlaams-Brabant voor decibelmeters (vrije zoekopdracht 'dB-meter'). Voor grote evenementen kunt u er ook een geluidsregistratietoestel (vrije zoekopdracht 'geluidsregistratietoestel') lenen.

Meer info: 
www.helpzenietnaardetuut.be  
www.weesnietdoof.be  
www.vlaamsbrabant.be/uitleendienst

  

 

10 Miljoen Bomen: wij hebben geld, heeft u grond?

Aanplanten van bomenVier jaar geleden stelde BOS+, toen nog Vereniging voor Bos in Vlaanderen, zichzelf een ambitieus doel: één miljoen nieuwe bomen aanplanten. Nu, vier jaar later, 91 bedrijfsbossen en 1,4 miljoen bomen rijker, kunnen we spreken van een groot succes. En dat doet natuurlijk naar meer smaken!

Met 10 Miljoen Bomen leggen we de lat wel heel hoog: dat ene kleine nulletje verschil met onze eerder doelstelling betekent in de praktijk wel 9 miljoen extra bomen. 9 miljoen zuurstofleveranciers. 9 miljoen schaduwbrengers. 9 miljoen fijn-stofzuigers. 9 miljoen klim- en speeltuigen. 9 miljoen mooie, groene silhouetten in het landschap. 9 miljoen huizen voor allerlei dieren. En zo kunnen we nog even doorgaan...

We kunnen dat uiteraard niet alleen. Die bomen moeten allemaal een plekje krijgen. Daarvoor zijn we nog op zoek naar grond, naar véél grond. Maar zoals bij alles maken vele kleintjes één groot (verschil). Heeft u nog een lapje grond liggen, groot of klein, dat kan bebost worden? Geef dan zeker een seintje! Wij kunnen u met raad, daad en euro’s bijstaan. U kunt tot €2000/ha sponsoring krijgen, bovenop de bestaande bebossingssubsidies. Ook met vergunningen, boomsoortenkeuze, subsidies, … kunnen we u helpen. Bovendien is bomen planten plezant, indien u dat wenst kunnen we zeker samen een plantactie organiseren.

Heeft u een bedrijf met een hart voor bos? Dan kunt u samen met ons uw eigen bedrijfsbos realiseren. Een plantactie als teambuildingsactiviteit of met uw klanten, een plantfeest met een lokale school, alles kan!

Heeft u geen grond en geen bedrijf maar plant u wel af en toe een boompje in uw tuin? Registreer die dan zeker op onze teller op www.10miljoenbomen.be en tel met ons mee naar 10 miljoen. Op onze site vindt u ook meer info over de werkwijze van de campagne. En wie weet win je wel een mooie prijs.
Vragen, interesse om deel te nemen, tips,…? Aarzel niet ons te contacteren via onderstaande contactgegevens.

Lore Provoost, Projectmedewerker: Lore.provoost@bosplus.be - 09/264 90 50

U kunt bij de dienst Milieu terecht voor:

  • subsidie-aanvraag regenwaterput en primaire filter
  • milieuvergunningen
  • aanvragen waterwinning
  • erkenningsaanvragen voor dierenzaken
  • klachtenbehandeling milieu
  • milieuproblemen
  • natuurvergunningen
  • inlichtingen bodemattest
  • aanvraagformulier voor een premie voor het plaatsen van een installatie voor het gebruik van zonne-energie
  • haagcampagne

Contact

Dienst Milieu
De Walsplein 30
3070 Kortenberg
Telefoon: 02 755 22 18
Fax: 02 755 22 61
Een e-mail sturen naar de dienst Milieu

Wie werkt er op de milieudienst?

Ben De Ridder
Duurzaamheidsambtenaar
02 755 22 67

Inge Hauspie
Milieuambtenaar
02 755 22 18

Openingsuren

Maandag

Van 9 tot 12 u.

Dinsdag

Van 9 tot 12 u.

Woensdag

Van 9 tot 12 u. en van 13 tot 16 u.

Donderdag

Van 9 tot 12 u.

Vrijdag

Van 9 tot 12 u.

Zaterdag

Gesloten