E-loket

Wat is het e-loket?

Via het e-loket kan u online attesten aanvragen. De documenten die u aanvraagt, zullen u per e-mail worden opgestuurd via VERIFIEER (afzender: noreply@verifieer.be). Op die manier bent u niet afhankelijk van de openingsuren van het gemeentehuis en hoeft u zelf uw huis niet te verlaten.

Klik bovenaan in de grijze balk op "online formulieren".

Als u het e-loket voor de eerste keer gebruikt, raden we u aan de uitleg te lezen (zie de knoppen links op deze pagina).

Wat heb ik nodig?

Om gebruik te maken van het e-loket hebt u volgende zaken nodig:
- een elektronische identiteitskaart (eID). Als u nog géén eID hebt, kunt u die aanvragen.
- een eID-kaartlezer (te verkrijgen in computerwinkel of supermarkt)

Windows en Office
Voor u een kaartlezer installeert is het belangrijk eerst Windows te actualiseren (Windows Update en Office Update uitvoeren, minimum versie 5.5 van Internet Explorer). Surf naar Windows Update en Office Update om uw pc te updaten.

Java
Om de elektronische identiteitskaart te gebruiken, moet u de java-plugin op uw pc geïnstalleerd hebben. Hiervoor surft u naar de java-software site en klikt u op 'Download'. Deze site controleert automatisch of u de laatste versie van de java-plugin reeds hebt geïnstalleerd. Vaak is dat al het geval.

Nakijken instellingen browser
Alle informatie omtrent instellingen van browsers (Internet Explorer, Firefox,...), vindt u hier. Als u Firefox gebruikt, zal u sowieso manueel het volgende moeten doen: bestand → openen c:\program files\belgium identity card\ beid-pkcs11-register.html


Informatie vindt u ook terug op de site http://www.eid.belgium.be






Stap voor stap

Natuurlijk moet u eerst een kaartlezer hebben geïnstalleerd. Alle informatie over kaartlezers en hoe u deze moet installeren, vindt u bij "wat heb ik nodig?".

Stap 1: steek uw kaart in de kaartlezer (u ziet uw foto verschijnen)

Stap 2: kies een formulier
Bij online formulieren, vindt u de lijst van formulieren die u online kan invullen. Klik op het formulier dat u wilt invullen.

Stap 3: klik op "elektronische identiteitskaart"

Stap 4: Identiteit selecteren
Automatisch verschijnt er een venster "digitaal certificaat selecteren"
Hier kiest u voor uw eigen naam.

Stap 5: Voer de pincode van uw elektronische identiteitskaart in.
Als u deze niet meer kent, moet u met uw PUK code naar de dienst Burgerzaken komen.
Als u uw PUK code niet meer heeft (deze staat op het document dat u kreeg bij uw eID), kunt u een nieuwe PUK code aanvragen bij de dienst Burgerzaken.
PIN code

Stap 6: de beveiligingswaarschuwing
Wacht tot u het volgende scherm ziet (dit kan enkele seconden duren) en klik op "uitvoeren" of "run". U geeft hier toestemming om uw gegevens uit te lezen.
java

Problemen?

Bij problemen, kunt u ons hier contacteren.

U zal begrijpen dat we natuurlijk niet alle problemen kunnen oplossen als ze te maken hebben met virussen of de configuratie van uw pc.

Het e-loket werkt niet met de internetbrowsers Microsoft Edge en Google Chrome.